Aktuelt/KKN har politianmeldt Forbrukertilsynet

KKN har politianmeldt Forbrukertilsynet

KKN Media
21. Juni 2018
KKN har politianmeldt ForbrukertilsynetKKNs formann Jan-Aage Torp leverte imorges politianmeldelsen ved Majorstuen Politistasjon i Oslo

Kristen Koalisjon Norge (KKN) har imorges anmeldt Forbrukertilsynet ved sin administrerende direktør Elisabeth Lier Haugseth for trusler fremsatt på en slik måte at de begrenser religionsfriheten og ytringsfriheten i Norge.

Forbrukertilsynet har i henvendelser til predikantene Svein-Magne Pedersen og Tom Roger Edvardsen pålagt dem å stanse skildringer av vitnesbyrd om hva deres tilhørere og lesere har opplevd under møter, samtaler og forbønn. Ifølge VG den 20. juni 2018 sier direktør Elisabeth Lier Haugseth: «De kan ikke skrive om såkalte vitnesbyrd som mener de har blitt friske fra sykdom. – Dersom de ikke innretter seg etter dette innen en frist, risikerer predikantene økonomiske sanksjoner. I tidligere saker har bøtene variert fra 100000 til én million kroner, avhengig av blant annet omsetningen. Det skal ikke lønne seg å bryte loven». Ifølge VG har Forbrukertilsynet gjort en vurdering om hvorvidt predikantene driver ordinær religiøs virksomhet eller er alternativ behandling, og tilsynet mener at de må «anses som alternative behandlere».

Rammer religionsfriheten:

Vi mener at Forbrukertilsynet fremsetter uriktige påstander om angjeldende predikanter som ikke bare rammer Pedersen og Edvardsen, men hele den kristne kirke, samt all religionsutøvelse i vårt land.

Vi mener at Forbrukertilsynet misbruker begrepet «alternativ behandling» i sine tiltak mot Pedersen og Edvardsen. Under ingen omstendigheter tilbyr disse predikanter, eller kristne virksomheter vi kjenner til i Norge, «behandling» av sykdommer, men tillitsfull bønn til den levende Gud. Forbrukertilsynet synes å blande sammen begrepene «forbønn» og «alternativ behandling» i den hensikt å begrense tros- og religionsfriheten.

Vi mener også at Forbrukertilsynet fremsetter trusler som vil hindre religionsfriheten. Truslene gjelder forbud og bøtelegging av betydelig omfang.

Det er grunnleggende for kristen forkynnelse og annen religiøs forkynnelse å formidle hva hver enkelt har erfart gjennom sin tro. Å begrense slike livshistorier («vitnesbyrd») vil være et utilbørlig inngrep i den enkeltes religionsfrihet, og vil være i direkte strid med Den norske Kirkes Tjenesteordning for menighetsprester (2016) og Lov om trudomssamfunn og ymist anna (1970) som begge regulerer presters og predikanters rett og plikt til å forkynne sin religiøse tro.

Rammer ytringsfriheten:

Vi mener også at Forbrukertilsynet rammer selve ytringsfriheten i vårt land ved å nekte Pedersen og Edvardsen, og andre religiøse virksomheter, å formidle personlige erfaringer som tilhørere ønsker å formidle gjennom skrifter og tale.

Forbrukertilsynet åpner dermed opp for krenkelser av en sentral bestanddel i den norske samfunnsmodell: Retten til å ytre sin overbevisning.

Vi mener at:

1) Religionsfriheten er regulert av Norges Grunnlov § 2 der det heter: «Verdigrunnlaget forblir vår kristne og humanistiske arv. Denne grunnlov skal sikre demokratiet, rettsstaten og menneskerettighetene», samt av Norges Grunnlov § 16 der det videre heter: «Alle innbyggere i riket har fri religionsutøvelse». Herunder viser vi også til Lov om trudomssamfunn og ymist anna (1970) § 1.»Alle har rett til å driva religiøs verksemd». Likeledes viser vi til at endog Konventikkelplakaten (av 1741 - avskaffet i 1842) vernet gjennom § 14 om retten til meningsytring i religiøse spørsmål: «…er det enhver tilladt, som enten spørges, eller naar det i andre Tilfælde behøves, at sige sin Mening i faa Ord om de Ting, der forhandles, til bedre Prøvelse, Rettelse eller Underretning.»

2) Ytringsfriheten er regulert av Norges Grunnlov § 100 der det heter: «Ingen kan holdes rettslig ansvarlig for å ha meddelt eller mottatt opplysninger, ideer og budskap med mindre det lar seg forsvare holdt opp imot ytringsfrihetens begrunnelse i sannhetssøken, demokrati og individets frie meningsdannelse.» Det heter videre: «Forhåndssensur og andre forebyggende forholdsregler kan ikke benyttes.» Og grunnlovens § 100 gir statens myndigheter et særskilt pålegg: «Det påligger statens myndigheter å legge forholdene til rette for en åpen og opplyst offentlig samtale.»

Konklusjon:

Vi ber Politiet og påtalemyndighetene om å tiltale Forbrukertilsynet ved sin administrerende direktør for brudd på Straffeloven § 266 om Hensynsløs atferd: «Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd forfølger en person eller på annen måte krenker en annens fred, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år»; samt for brudd på Straffelovens § 267 om Krenkelse av privatlivets fred: «Den som gjennom offentlig meddelelse krenker privatlivets fred, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.»

Vi mener at Forbrukertilsynet ved sin administrerende direktør krenker både predikantene Svein-Magne Pedersen og Tom Roger Edvardsen, samt alle kristne og ikke-kristne trossamfunn i Norge, og ikke minst hver enkelt borgers rett til å formidle sin overbevisning og sine vitnesbyrd.

Powered by Cornerstone