Uttalelser/«KR» bør inn i regjeringsplattformen!

«KR» bør inn i regjeringsplattformen!

«Hvor lenge vil dere halte til begge sider?»
16. Januar 2018
«KR» bør inn i regjeringsplattformen!

Venstre har gått inn i regjeringen til statsminister Erna Solberg, sammen med Høyre og Fremskrittspartiet. Men KrF har valgt å stå utenfor, og partileder Knut Arild Hareide har gått på skitur. Men han burde isteden vært til stede i utformingen av norsk politikk i de neste fire årene. KKN mener at Hareide bør allerede denne uken ta en prat med Erna Solberg om en utvidelse av regjeringsplattformen. Da kan «KR» prege norsk politikk i disse skjebneavgjørende tider.

I 2013 gledet Kristelig Folkeparti oss med å forhandle frem en forpliktende avtale med regjeringen Erna Solberg som ikke minst førte «KR» inn i tros-faget i skoleverket. Det fastsatte tonen for hele fire-års-perioden der Erna kjempet for skolegudstjenester i julen og Sylvi Listhaug tok frem korset hun fikk av bestemor.

Anført av den kloke Hans Olav Syversen som leder av Stortingets finanskomite oppnådde KrFs stortingsgruppe viktige ting for frivilligheten, rusomsorgen, friskolene, jøders rettigheter, trossamfunnene og mye mer.

«KR» bør inn i regjeringsplattformen!Trine Skei Grande er tilsnakkende, noe vi selv har erfart gjennom årenes løp, f.eks. under en samtale på NRK om samlivsetikk i 2007.

Venstre inngikk også i det forpliktende samarbeidet med Erna Solbergs første regjering, og til tross for at de ikke var helt fornøyd, skjønte de at de kunne oppnå enda mer ved å ta spranget inn i selve regjeringen. Trine Skei Grande er tilsnakkende, noe vi selv har erfart gjennom årenes løp.

KrFs partileder Hareide har valgt det motsatte enn Trine Skei Grande, og vi skjønner intensjonen om å oppnå et sterkere KrF-preg på politikken fra sak til sak. Han har forhåpninger til venstresiden og det ikke-eksisterende «sentrum». Men KKN tror han vurderer feil.

Trine Skei Grande er en trivelig dame med gode standpunkter i forhold til næringslivets utvikling og en del saker, og hun har valgt en kurs for å få større innflytelse for sin sosial-liberale og grønne politikk, til tross for motstand mot regjeringsdeltagelse fra sentrale ledere i hennes eget parti. Men hun bruker sin innflytelse som partileder til å velge kurs - istedenfor å blunke vekselsvis til høyre og til venstre i en fire-årig frierferd.

Dette bør Knut Arild Hareide lære av. Tiden for å vingle er over. Her vil vi si til KrF som profeten Elia sa til Israels folk (1Kong 18:21):

«Hvor lenge vil dere halte til begge sider?»

Nå er det tid for handling og resultater. Det kan Kristelig Folkeparti best oppnå som fullverdig regjeringsparti. Da får vi «KR» inn i regjeringsplattformen igjen, og attpåtil inn i regjeringskontorene. Norge trenger statsråder som Hans Olav Syversen og Dagfinn Høybråten i tillegg til KrFs valgte representanter!