Uttalelser/Bønnefrokosten: Vi ber for barnet i mors liv

Bønnefrokosten: Vi ber for barnet i mors liv

15. April 2018
Bønnefrokosten: Vi ber for barnet i mors livDen unge generasjon i Europa reiser seg opp for barnet i mors liv!

Når KKN inviterer til Bønnefrokosten på lørdag 21. april, vil vi be med nød og autoritet for barnet i mors liv.

Da den kristen-konservative bevegelse i Norge ble født på 1970- og 1980-tallet, var det nøden og kjærligheten til barnet i mors liv som drev oss.

Vi glemmer aldri den monumentale talen som ble holdt av Biskop Per Lønning i Filadelfia i Oslo torsdag 29. mai 1975, den samme dagen som han gikk av som Biskop i Borg i protest mot den sterkt liberaliserte abortloven. Lønning diskuterte dette på forhånd med kona Ingunn, men ingen andre. Som han sa til oss 20 år senere: «Det var ikke noe man diskuterer med folk. Dette var min forpliktelse overfor Gud som kalte meg!»

Selv var jeg 17 1/2 år gammel den gangen. Lønnings lederskap formet meg for livet.

På 1980-tallet kom først Børre Knudsen og dernest Ludvig Nessa etter Lønning. De sto frem med troverdighet og integritet, men fikk knapt følge av andre i Den norske Kirke. Den 10. juni 1986 var det ikke minst deres forbilde og lederskap som gjorde det mulig å samle 16.000 til en Ja-til-livet-marsj i Oslo.

Men de som sto sterkt på 1980-tallet, sviktet etter hvert Børre & Ludvig, eller ga bare symbolsk støtte.

Kristelig Folkeparti (KrF) har sitt «på det tørre» når de hvert år fremmer symbolske politiske forslag på Stortinget, men ofte synes det å være et spill for galleriet. Det samme kan man si om kristenfolket og «politisk korrekte Ja-til-livet-organisasjoner i Norge».

I Europa er det idag imidlertid en økende bevegelse for barnet i mors liv, spesielt blant katolikker. Selv deltok vi i fjor i den årlige Marsj for livet i Zagreb sammen med 25.000 kroatere, aller mest unge mennesker under 30 år. Om etpar uker deltar vi der igjen. Senere i år skal vi marsjere på Bratislavas gater med mer enn 50.000 slovakere som elsker barnet i mors liv.

Begge vinnere av Familievernprisen 2018, den polske legen Katarzyna Jachimowicz og President i Ordo Iuris i Polen, Dr. Jerzy Kwasniewski, har en sterk forpliktelse for barnet i mors liv.

Når vi kommer sammen til bønn den 21. april, vil vi be for barnevernets ofre, for «jøde først», og for barnet i mors liv. Vi har ikke noe valg!