Uttalelser/NRK med ny sverte-«dokumentar»

NRK med ny sverte-«dokumentar»

Lederartikkel i Norge Idag
Finn Jarle Sæle
08. November 2017
NRK med ny sverte-«dokumentar»

NRKs nye såkalte «dokumentar»-serie «På tro og Are» vanærer Jesus og en far. Are starter en ny religion, et nytt hedningsamfunn, røper reklamen. En ny vri for lisenspengene. Hva er galt her?

For det første brytes her igjen de presse-etiske regler i uthengingen av konservative kristne, som i NRK Brennpunkt «Pengepredikanten».

For det andre må NRK-ledelsen snart veilede journalister som ikke vet forskjellen på sjangre og heller ikke på god journalistikk og mobbejournalistikk. Vi er spent på hva Kringskastingsrådet og Pressens Faglige Utvalg vil si denne gang. Det fins folk i NRK som kan gi oss et seriøst NRK. Både når det gjelder dekningen av konservative kristne, USA/Trump og Israel.

Dagsrevyen gikk forrige uke fem på igjen, og fortalte at nå var Trumps tid som president omme, på grunn av opprør i det republikanske partiet.

Sannheten fortalte Aftenposten og Der Spiegel. Trump står sterkere i partiet og kan bli gjenvalgt, sa Aftenposten. Der Spiegel skrev og motsatt av NRK: Kritikerne faller ut av partiet, ikke Trump. La oss få slippe så mye dramatiske fake news på USA – og Israel (om okkupasjon etc). La oss få litt flerkildejournalistikk, så unngår det norske folk å bli demagogisk lurt av fake news-presentasjoner. Balanse er viktig om man skal forsvare penger fra samfunnet på 5,7 milliarder i året.

Det smertet å se episode 3 av NRKs «På tro og Are». Are har laget mye godt før, men ikke fått veiledning nok til å unngå en katastrofe. NRK tillater dessuten en regi der en pappa knuses uten å komme til orde – slik presseetiske regler forlanger.

En opplagt domstolssak.

NRK har forbrutt seg – igjen. Det legitimeres ikke av sekkebenevnelser «humor», eller «satire», og er slett ikke noen «dokumentar».

Hvis Kringkastingsrådet og kringkastingssjefen anno 2017 har integritet, vil den gjøre det samme som Kringkastingsrådet og kringkastingssjefen anno 2006 gjorde da de entlediget Mina Hadjian som hadde lemlestet pastor Jan-Aage Torp i en radiosending.

Faksimile fra NRKs nettside om «På tro og Are»