Uttalelser/Godt forsøk fra Kringkastingssjefen på å rette opp i Are Sende Osens udokumentariske univers

19. November 2017

Fredag morgen kl 08:50 sendte vi en email til Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen i NRK om sesong 3, episode 3 i Are Sende Osens «dokumentariske» programserie «På Tro og Are» der vi skrev at vi «forventer derfor at episode 3 blir trukket tilbake, og eventuelt laget på nytt. Dette gjelder også nettutgavene».

Godt forsøk fra Kringkastingssjefen på å rette opp i Are Sende Osens udokumentariske universFra opptaket på NRK Marienlyst på fredag.

Nøyaktig kl 09:56 hadde vi redaksjonsledelsen på tråden. Kringkastingssjefen hadde videresendt vår henvendelse, og det førte til øyeblikkelig handling.

Dette viser at vi har en kringkastingssjef som ønsker å ta mediaetikk og verdier på alvor. Dét verdsetter vi!

Med seg i samme grunnholdning har han Kringkastingsrådets leder, Per Edgar Kokkvoll, som viser styrke og klarhet i mediaetikken. Ikke overraskende.

Ikke et øyeblikk ønsket vi med vår henvendelse å hindre den frie formidlingen av en ung manns minner og meninger. Men i dokumentariske og faktabaserte programmer må statskanalen holde seg innenfor mediaetikkens rammer.

Takket være handlekraft fra statskanalens øverste leder, slipper vi runder i Kringkastingrådet, PFU og rettsvesenet. Slik bør det gjøres!

Selvsagt er det en grunnleggende skjevhet i episode 3. Vi er kommet inn i de siste 3-4 timer av en produksjon som har pågått i iallfall 3-4 måneder. Men vi tror at det er blitt en så god løsning som mulig under de rådende omstendigheter. I et innslag som varer totalt 9 minutter, integrerer NRK 1 minutt:15 sekunder med vår korreksjon. Tatt i betraktning at dette skjer bare noen  minutter før publiserings-deadline, må dette være nærmest historisk i Norsk Rikskringkasting! En seier for redeligheten og mediaetikken!

For øvrig, vi liker Are Sende Osens programmer. Men kanskje han skal holde seg til underholdning, ikke det dokumentariske univers?