Uttalelser/Politikere, mediafolk og kristenledere må lære prinsipiell tenkning og adferd

Politikere, mediafolk og kristenledere må lære prinsipiell tenkning og adferd

19. Desember 2017

Gapestokk-mentaliteten i media er sjokkerende, men ikke overraskende. At politikere og kristenledere er så «fleksible» at de villig endrer standpunkt og sviker «venner» er dessverre noe vi har lært oss å leve med. Men vi aksepterer det ikke.

Politikere, mediafolk og kristenledere må lære prinsipiell tenkning og adferdVår tweet den 13. desember.

Da humanetikeren Didrik Søderlind ble utsatt for sjikane fra kristne på grunn av sin kreftsykdom, forsvarte vi ham, vel vitende om at han hadde vært ledende i en kampanje for å få meg ut av media noen år tidligere. Da den liberal-etiske stortingsrepresentant fra Oslo Høyre Heidi Nordby Lunde ble behandlet ufint i Dagsnytt Atten, da forsvarte vi henne. Vi følger nemlig prinsipper, ikke sympatier og antipatier.

Da Gud skapte verden, etablerte Han sine prinsipper, og Bibelen presenterer disse. La oss fremholde Guds 10 bud i tide og utide.

Vi mener at de 10 bud gjelder for all menneskelig sameksistens. De er ikke en tvangstrøye, men en helsetrøye for enhver nordmann, som Anita Apelthun Sæle lærte meg for 25 år siden.

1. «Du skal ikke ha andre guder enn meg.»

2. «Du skal ikke lage deg gudebilder.»

3. «Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn, for Herren frikjenner ikke den som misbruker hans navn.»

4. «Husk sabbatsdagen og hold den hellig.»

5. «Du skal hedre din far og din mor, så du kan leve lenge i det landet Herren din Gud gir deg.»

6. «Du skal ikke slå i hjel.»

7. «Du skal ikke bryte ekteskapet.»

8. «Du skal ikke stjele.»

9. «Du skal ikke vitne falskt mot din neste.»

10. «Du skal ikke begjære din nestes hus. Du skal ikke begjære din nestes kone.»