Uttalelser/Biskop Per Arne Dahls angrep på en pentekostal virksomhet i 2017

Biskop Per Arne Dahls angrep på en pentekostal virksomhet i 2017

16. Desember 2017
Biskop Per Arne Dahls angrep på en pentekostal virksomhet i 2017 Biskop Per Arne Dahls angrep på en pentekostal virksomhet i 2017

Januar 1983 deltok jeg i den internasjonale Lausannebevegelses eksekutivkomitemøte i Arrowhead Springs, California i fem fulle dager. Jeg var ungdomsrepresentant i åtte år, og lærte uendelig mye av høvdingene Billy Graham, Leighton Ford, John Stott, Peter Wagner, Peter Beyerhaus - og av den gode norske Tunsberg-biskop, den rause og respektfulle Håkon Andersen, som jeg ofte reiste sammen med til våre internasjonale møter. Vi var 75 medlemmer av eksekutivkomiteen, fra alle kontinenter.

Men uken i Arrowhead Springs, hovedkvarteret til Bill og Vonette Brights Campus Crusade for Christ, ble en skjellsettende uke for meg.

Den uken hadde jeg mange og gode samtaler med den tyske professor i missiologi ved Tübingen Universitet, Peter Beyerhaus. Han viste en bemerkelsesverdig åpenhet for den karismatiske dimensjon, ikke minst demonutdrivelse som han selv hadde opplevd.

Denne uken initierte den verdensberømte professoren en rekke samtaler med meg. Vi gikk daglige skogsturer. Biskop Andersen bemerket flere ganger at det gjorde inntrykk å se at Beyerhaus tilbrakte så mye tid med den 25-årige pinsevennen fra Norge. (I 1984 fortalte Beyerhaus åpent om dette under et foredrag på Bønnekongressen i Seoul, SørKorea, under en sesjon som jeg ledet.)

Men i avslutningssamlingen på fredag ettermiddag - rundt nattverdsbordet - reiste Beyerhaus seg fra plassen ved min side, og tok ordet:

- Denne uken har forandret mitt liv, erklærte han. - Jeg har for første gang blitt ordentlig kjent med en pinsevenn. Han bøyde seg og omfavnet meg.

- Mine forfedre var med i gruppen som bannlyste Pinsevekkelsen i Tyskland i 1909, fortalte han gråtkvalt. - Jeg tror de brakte over Tyskland de forbannelseskrefter som ga rom for Hitler og nazismen. Idag vil jeg spørre deg, unge Jan-Aage: Kan du på vegne av Pinsevekkelsen tilgi mine forfedre for hva vi gjorde mot dere?

Andersen & alle andre måpet. Jeg var ikke istand til å si noe. Vi tok nattverden. Vi felte mange tårer den dagen.

I 2009 ble et formelt intiativ tatt i Tyskland for å be Pinsevekkelsen om tilgivelse. Det tok 100 år og to verdenskriger.

De siste årene har klimaet endret seg i en del kretser i Norge. Retorikken mot pinsekarismatikken er blitt slående lik det man opplevde i 1909 i Tyskland.

For noen dager siden brukte Tunsberg-biskop, Per Arne Dahl, sitt embede til å rette et flengende angrep på en pinsekarismatisk virksomhet, TV Visjon Norge, ledet av gründeren Jan Hanvold. Det kan synes som at Dahl har gjort knefall for antikristelige grupper på nett som vil «knuse» Visjon Norge og liberalteologiske krefter og retorikk.

Biskop Per Arne Dahl bør rette opp hva han her har gjort. Det påhviler ham et ansvar. Og han pleier å være bedre informert og fair.

Vi vil ikke la Berlinerklæringen av 1909 gjenta seg i Norge i 2017! Vi kan ikke la norske kirkeledere bringe det over Norge som tyske kirkeledere gjorde i 1909?